torsdag den 2. juni 2011

Viden & andre (lige)gyldigheder.


Min barndomsveninde og jeg er vokset op i to på, mange måder, forskellige miljøer. Når jeg stillede min mor et nysgerrigt spørgsmål(og dem stillede jeg altså rigtig mange af) og hun ikke lige havde det eksakte svar, sagde hun altid; Det ved jeg faktisk ikke, men det kan jeg finde ud af. Når min veninde stillede det samme spørgsmål, til hendes mor, fik hun et svar der lød; Det ved jeg ikke..

Det har vi siden talt om og taget til os, i vores egen opdragelse af vores børn.

Viden er sommetider en finurlig størrelse, for på trods af al den viden man tilrager sig igennem livet, gennem studie o.lign og det erfaringsgrundlag vi automatisk får, har vi nok alle kæmpe huller. Jeg har i den forgangne måned, opdaget nogle ret paradoksale huller i min generelle viden.

Hentede en underviser i Lufthavnen. Han er fra Malaysia og vi, eller mest mig, skulle så underholde hinanden hele vejen til Aarhus i min lille franske auto. Det gik rigtig fint, den første halve time, den brugte han nemlig på at kigge ud af vinduet og kommentere på 120 forskellige måder, hvor smukt et land han synes Danmark var. De første mange spørgsmål kunne jeg også fint svare på, de geografiske, de politiske osv..osv.

Ja, faktisk gik det helt fantastisk, lige indtil han spurgte mig om, hvor meget en busbillet i Aarhus kostede, og hvor længe den var gyldig.

Så var det jeg svarede; Det aner jeg simpelthen ikke, men det kan jeg finde ud af..

Ingen kommentarer:

Send en kommentar