lørdag den 19. april 2014

Hysteri, Historik & Haleluja

Man kan altid plante en tanke - ihvertfald hos mig. Hvis man er en smule persistent oveni købet, er det næsten en sikker vinder. Hjemvendt fra påskeferie, med denne her fantastiske veninde - der som jeg, har sine meningers mod, og med en sangstemme man bare må lytte til - tænker jeg stadig. For uenige var vi jo. Jeg har smug 'youtubet', og gennemgået hver eneste sætning, i dens oversættelse fra engelsk til dansk. Haleluja.

Min irske baggrunds historik, spillede mig et puds - jeg har været vidne til så mange pinlige oversættelser i mit liv, at jeg ikke længere kan se perfektionen, selvom den banker mig oveni knolden.

Og hvor jeg dog elsker den slags uenighed, debat - den ægte vare. Mand til mand, argumentation, passion, saglighed, intuition, taktisk kommunikation. Ingen Cyber svinkeærinder, ingen du kan sætte på filter, blokere, svine til, fordi debatten ikke går 'dit ærende'. Haleluja.

Jeg har fornyeligt, genoptaget min deltagelse, på diverse debatter, og jeg er ikke begejstret. Magen til hysteri, og hyklerisk adfærd, skal man åbenbart ikke lede længe efter. Jeg undrer mig, alt imens jeg virkelig forsøger at lade en meddebatør plante en rationel tanke hos mig. Bevares, den personlige historik er muligvis stærkt undervurderet, men når man åbner for en debat med eksempelvis stærke subtile, racistiske undertoner, kan det vel ikke være den store overraskelse, at det vælter ind med sure opstød, fra en eksempelvis udskældt muslimsk befolkning.

Provokation alene, uden etisk omtanke, og fordi du sidder trygt bag din skærm, er bare så utjekket og fattigt - og helt gennemskueligt, at du aldrig ville vælge det udgangspunkt du tager i Cyber, hvis du sad til bords med de mennesker du forsøger at ramme. Haleluja.

Jeg bøjer mig i støvet, for min veninde, der gjorde mig opmærksom, for denne fine danske udgave af  Haleluja - og for de mennesker der formår, til stadighed, at bevare en rygsæk fyldt med etik og moral, inden de skriver, i Cyber.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar